Selecteer een pagina

Wat zal ik posten op Facebook, Instagram of andere kanalen? Ik denk dat dit geen onbekende vraag is voor vele ondernemers in het MKB. En zal ik je eens iets eerlijk bekennen? Ik heb me deze vraag ook gesteld. Wat je doet is toch normaal en niet nieuwswaardig genoeg om te posten? Daar staat weer tegenover dat je toch wel graag opvalt tussen alle berichten op de tijdlijn. Wat nu? Uiteindelijk verval je in het aanprijzen van je product of dienst, deel je algemeen branche nieuws en natuurlijk je behaalde succes. Om maar aan te kunnen tonen dat je bestaat, het goed doet en de moeite waard bent. En dat is nou net waar niemand echt bij stilstaat. Het is een groot misverstand dat je niets waardevols te publiceren hebt. Want zowel je huidige als nieuwe klanten willen juist op Facebook, Instagram of andere social mediakanalen zien, horen en lezen wat je voor hen kunt betekenen.

Met de berichten die je op sociale media platformen plaatst laat je meer zien dan enkel je bedrijfsnaam. Je laat zien waar je goed in bent, wie je daarmee kunt helpen en hoe. Dit vertel je aan de hand van kleine verhalen. En hierdoor wordt je merk persoonlijk, deskundig, menselijk, betrouwbaar en sympathiek. Dat is van belang om de ervaring met jouw merk op te bouwen.

Klantervaringen komen pas later aan bod in het stadium waar overwogen wordt om bij je te kopen. Met regelmaat korte verhalen geeft volgers op sociale media de gelegenheid een totaalbeeld van jou en je merk te krijgen. Je berichten zijn gericht op het bieden van informatie, oplossingen en om te inspireren. Als je eenmaal op gang komt, merk je dat er genoeg te vertellen is. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waar begin je?

Stap 1: vragen aan jezelf

Ik was onlangs bij Shae, een startende interieur ontwerpster die onder de naam Studio Shae Belin haar entree maakt op de particuliere markt. Ik bewonder haar enorm. De ontwerpen die zij maakt zijn prachtig en in 3D laten de omgevingen die ze ontwerpt, niets aan de verbeelding over. Ze was vooral bezig met het verzamelen van mooie beelden en veel minder met haar verhaal en de oplossingen die zij haar klanten biedt. Bij het weglaten van informatie, inspiratie of de oplossing, herkent de lezer zijn/haar eigen situatie niet. We begonnen heel eenvoudig met een paar vragen om het overzicht te krijgen over haar bedrijf, haar klanten en haar dienstverlening: Wat lever ik (product/dienst)? Voor wie? Wat hebben mijn klanten nodig? En waarom kopen ze bij mij? Hiermee maak je de groep met wie je het gesprek aangaat, kleiner. Zodra je deze vragen beantwoord hebt, krijg je al meer inzicht in de kenmerken van je ideale klant.

 Stap 2: maak thema’s en content onderwerpen

Dit is iets meer werk, want nu ga je een overzicht maken van je content onderwerpen. Plaats in het midden van een vel papier jouw merk en maak minimaal 5 thema’s over jouw merk daaromheen. Doe dit zo breed mogelijk en beperk je niet tot de producten die je verkoopt. Voor haar ontwerpstudio kunnen we bijvoorbeeld gebruikmaken van onderwerpen als: interieuradvies/ontwerp, verlichting, trends/stijlen, tips en inspiratie, stoffering, meubilair, maatwerk etc.

Zo’n thema werk je uit in onderwerpen die tot deze groep behoren. Een moodboard maakt onderdeel uit van interieuradvies/ontwerp en in tips en inspiratie kun je veel over je unieke stijl kwijt. Maar ook do’s en don’ts waarin je klant zich kan herkennen. In het thema trends/stijlen kun je actualiteit laten zien, terwijl je bij stoffering weer in kunt spelen op de specifieke behoeften van een klant.

Stap 3: uitwerkingen en planning

De onderwerpen werk je uit naar een klein verhaal voor je post of video. Met verhalen, jouw visie en de oplossingen die je biedt, wordt het voor je klant duidelijker wie je bent en wat je doet. Daarnaast zorgt content in deze vorm voor volgers die meer van je willen zien en meer betrokkenheid bij je berichten. Dit resultaat zie je in eerste instantie terug in actieve deelnemers aan het gesprek dat jij start met je social media post.

Bij de uitwerking van je berichten is het van belang om een goede ‘caption’ te maken: die eerste zin moet pakkend genoeg zijn om verder te lezen. Deze kun je maken aan de hand van het samenvoegen van 3 elementen:

Product >> Voordeel >> Betekenis voor je klant. Een voorbeeld zou kunnen zijn: Interieurontwerp >> uniek en speciaal voor jou >> gevoel van ‘thuiskomen’, geborgen zijn, je welkom voelen in je eigen omgeving.

Je zou hier de volgende een titel van kunnen maken: De eerste stap naar ‘echt thuiskomen.’

Verwerk in je social media post de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en maak gebruik van hashtags. Zo kunnen nieuwe volgers je gemakkelijker vinden.En, als je gebruikmaakt van de mogelijkheid om te adverteren, dan kun je posts als deze goed inzetten.

Tot slot: plan je social media berichten in een planner. Je kunt hiervoor de planner van Facebook gebruiken als je enkel gebruikmaakt van Facebook en Instagram. Maak je gebruik van meerdere platformen, kun je eens kijken naar planners als Hootsuite of Buffer (dit zijn een paar bekende planners, maar er zijn uiteraard meerdere aanbieders).

Ik wens je veel succes met het uitwerken van je social media content en mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, ben je meer dan welkom deze te mailen naar: hello@virtuable.nl